Birger Sjöberggymnasiet / Nyheter / 2015 / 10 / 12

Elever anordnar lopp till förmån för flyktinghjälp

12006282_866367500098260_8041996428047227238_nHur bestämde ni er för att anordna det här loppet?
Det hela började med ett skolprojekt, vi fick i uppdrag att dela upp oss i grupper och klura ut ett sätt att samla in pengar till flyktingar. I vår grupp kom vi på att vi ville arrangera ett lopp relativt fort. Vi hade sett det förut, det kändes alltså genomförbart och det var annorlunda mot vad de andra i klassen skulle göra. Vi trodde att vi skulle kunna samla in en stor summa pengar helt enkelt.

Hur har responsen varit?
Responsen har varit väldigt bra, det är många som tycker att det är ett fantastiskt initiativ. Kul tycker vi för ju fler som deltar, desto mer pengar går till flyktingar.

Hur många anmälda har ni hittills?
I intervjun med Ttela så missuppfattade de antalet anmälda, vi har tyvärr inte 100 stycken anmälningar än utan det är över 100 som har tackat ja på vårt Facebook evenemang. Just nu vet vi inte exakt hur många som har anmält sig men vi tror att många kommer komma dit den 17:e och betala på plats. Vår ambition är kanske 150-200 personer, såklart hoppas vi på att så många som möjligt dyker upp!

När: 17 oktober klockan 11.00
Var: Start vid Plantaget Vänersborg
Loppets längd: 5 km
Kostnad: 50 kr/person

För anmälan eller vidare frågor kan du kontakta springforflyktingar@hotmail.com

Här hittar du loppets event på Facebook.