Om Birger Sjöberggymnasiet

Framtidslust, glädje, gemenskap och trygghet är fyra byggstenar som formar Birger Sjöberggymnasiet.

För att se en helhet i lärandet och förstå hur de olika kurserna hänger ihop arbetar vi med projekt, driver företag på de program det är möjligt och samarbetar med arbetslivet och högskolan. Vi har också många internationella utbyten vilket betyder att du kanske kommer att resa och träffa elever i ett annat land. Det kan också innebära att du får ta emot besökande elever från andra länder som kommer hit till Vänersborg.

På många program deltar vi i tävlingar som Yrkes-SM, Ung Företagsamhet, uppfinnar och design- och matematiktävlingar. Vi har en unik spetsutbildning i musik där ett flertal konserter ingår i lärandet. Vi erbjuder dessutom teckenspråk, som idag klassas som ett modernt språk. Vi är mycket stolta över vårt nyutvecklade fordonsprogram där du som elev får mycket vägledning från branschen.

Vi tror på mångfald, glädje och variation och att du kommer få en rolig studietid hos oss. Framtiden börjar på Birger Sjöberggymnasiet!

Vem var Birger Sjöberg?

Birger Sjöberg föddes i Vänersborg 1885. Han blev känd för sina fantastiska visor, som bland annat handlade om kärleken Frida och hemstaden Lilla Paris, samt sina dikter och sina romaner.