Humanistiska programmet

Välkommen till Humanistiska programmet!

BSG00_16

Från och med hösten 2017 erbjuder vi återigen Humanistiska programmet på Birger Sjöberggymnasiet. Välkommen!

Det humanistiska programmet är programmet för dig som är intresserad av språk, människor och kommunikation. Språk är en nyckeln till att förstå och få kontakt med andra människor, i andra länder och kulturer såväl som här hemma. Det humanistiska programmet är verkligen programmet för dig som är intresserad av språk, människor och kommunikation. Du väljer antingen att lägga störst fokus på språk eller på kultur. Båda inriktningarna ger dig stabil grund för fortsatta studier i humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen på högskola och universitet.

Här får du utveckla din kreativitet och din säkerhet i att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, engelska och andra språk. Att kunna söka, välja och arbeta med material från olika källor är en självklarhet på det humanistiska programmet. Därför får du träna dig i analys, kritiskt tänkande och att argumentera för din sak. Dessutom får du läsa flera nya spännande ämnen som människans språk och kulturhistoria.

Vi varvar de teoretiska kurserna med studiebesök och studieresor, för att du ska få en så varierad och stimulerande gymnasietid som möjligt. Du har stora möjligheter att påverka din utbildning med valbara kurser inom till exempel bild och form, entreprenörskap, pedagogik, naturkunskap, journalistik, kommunikation och teater. Hos oss på Birger Sjöberggymnasiet har du många språk att välja på som spanska, italienska, franska, tyska. Vi har också internationellt utbyte med flera länder.