Teknikprogrammet

Välkommen till Teknikprogrammet!

BSG00_17

Gillar du teknik, är nyfiken och funderar på att läsa vidare? Då är Teknikprogrammet ditt självklara val. Hos oss väljer du mellan flera spännande inriktningar, allt ifrån spelutveckling, design och produktutveckling, till teknik_collegeinformation och samhällsbyggande med miljöfokus. Oavsett inriktning får du en bred grund att stå på, så att du har många möjligheter när det är dags att läsa vidare efter gymnasiet. Du har även möjlighet att kunna söka ett fjärde år för att bli gymnasieingenjör.

Dagens tekniska arbete kräver hög och bred kompetens och på Teknikprogrammet utmanas och stimuleras du att erövra kvalificerade kunskaper inom teknik, fysik, kemi och matematik. Du får använda entreprenörskap, kreativt tänkande och skapande för att hitta lösningar på olika problem. På programmet lär du dig att utveckla din nyfikenhet på hur tekniken i samhället påverkar oss och hur vi kan ta tillvara denna möjlighet inom olika områden.

Som teknikelev kommer du att få arbeta med modern labbutrustning, och få handledning och undervisning av lärare som brinner för sina ämnen. Om du gillar att planera och genomföra projekt och laborationer tillsammans med dina kompisar kommer du att trivas. Vi arbetar ofta ämnesövergripande för att skapa en helhetsbild.

På högskolor och företag sker arbete idag ofta i projektform. Därför är projektarbete ett viktigt inslag i många av våra kurser. Under din tid hos oss får du möta många föreläsare, åka på studieresor och gå på studiebesök. Dessutom samarbetar vi med Innovatum Science Center, Produktionstekniskt Centrum (PTC), Högskolan Väst och övriga näringslivet, för att du ska komma ut i arbetslivet och få använda den senaste tekniken.