Estetiska programmet

Välkommen till Estetiska programmet!

MAG_20Hösten 2016 startar Estetiska programmets musikinriktning enbart på Magnus Åbergsgymnasiet.

På Estetiska programmet får du utlopp för alla dina kreativa instinkter, samtidigt som du förbereder dig inför högskolan och har möjlighet att addera flera meritgivande kurser.

Musik
Programmet är en fantastisk möjlighet att utveckla det du älskar mest och samtidigt skaffa dig en bred högskolebehörighet. Älskar du att spela, sjunga och skapa musik? Är du kreativ och har en konstnärlig talang? Brinner du för att uttrycka dig och förmedla dina tankar i musikform? Inriktningen Musik på Estetiska programmet ger dig chansen att utveckla dina konstnärliga och musikaliska sidor. På det Estetiska programmet med musikinriktning får du en bred musikalisk grund, perfekt för fortsatta studier inom musik, musikproduktion och musikal. Förutom att du får utforska musiken från grunden så bygger du dina kunskaper i bland annat svenska, engelska, historia och samhällskunskap, som ger dig en bred högskolebehörighet. Utbildningen låter dig utvecklas som musiker, artist, på och utanför scenen. Du utvecklar din sceniska beredskap och får träning i att möta olika slags publik. Du får också möjlighet att lära dig vad som krävs för att starta och driva företag. Dessutom får du träna och utveckla din kreativitet, samarbetsförmåga och presentationsteknik, kunskaper som är användbara både i yrkeslivet och i privatlivet.

Vi varvar hela tiden teoretiska studier med praktiskt arbete. Våra lärare har bred erfarenhet från branschen. Du jobbar i fräscha lokaler och i en professionell inspelningsmiljö. Som musikestet arbetar du ofta i projektform. Många av våra kurser leder fram till konserter, turnéer, studioinspelningar eller musikteaterprojekt. Vi kommer i framtiden arbeta med projekt mellan de båda skolorna.