Om Magnus Åbergsgymnasiet

När du kliver in genom porten till Magnus Åbergsgymnasiet går du rakt in i möten med människor och händelser som kommer att bli mycket viktiga i ditt liv.

Man kan faktiskt säga att du möter framtiden. Med flera studieförberedande program med mycket gott renommé skapar vi en värdefull grund för alla som vill läsa vidare efter gymnasiet. Våra framgångsrika yrkesprogram ger goda möjligheter till jobb efter studenten och chans till internationell praktik, i år bland annat till Zanzibar och Nya Zeeland. På Magnus Åbergsgymnasiet möter du variation – på en och samma skola. Varje år samlar vi dessutom ihop våra starkaste idrottare och möter Nils Ericsonsgymnasiet i Utmaningen, något som engagerar hela skolan.

Vi är övertygade om att du kommer hitta din plats hos oss. Vi är stolta över att vara Magnus Åbergsgymnasiet – vill du hänga på?

Vem var Magnus Åberg?

Per Magnus Åberg föddes 1820 i Norra Ving, Skaraborgs län, Västergötland. Han var Trollhättans församlings första kyrkoherde från och med 1860 och en framstående person i Trollhättans historia. Bland annat var han ledare för skolväsendet 1861-1896 och ordförande för Trollhättans arbetareförening som bildades 1867. Han satt även med i Sparbankens styrelse och var aktiv inom kommunalnämnd och i nykterhetsrörelsen. Magnus Åberg dog 1896 i Trollhättan. Magnus Åbergsgymnasiet (MÅG) och Magnus Åbergsgatan i Trollhättan är uppkallade efter honom.