Data uppdateras

uppdatering

Vänligen vänta medan medan data uppdateras.

Välkommen till
Nils Ericsonsgymnasiet

Onsdag den 23 april firar vi VÄRLDSBOKDAGEN i biblioteket!

Världsbokdagen 2014

Vi firar Världsbokdagen med ett antal olika aktiviteter.

• Kl. 12.00 är det bland annat prisutdelning i vår poesitävling.
  • Under hela dagen har du även möjlighet att delta i vår kluriga tävling.
  • Du får även välja en bok så långt ”lagret” räcker!

Välkommen in!

Vill du volontärarbeta eller studera i Europa till hösten?

Europe Direct är en opartisk organisation, finansierad av EU, som arbetar för att sprida kunskaper om EU. Europe Direct besöker nu MÅG för att, i samarbete med Samhällsvetenskapsprogrammet, informera om olika möjligheter för dig som vill arbeta eller studera i Europa. Informationsmötet gäller alla intresserade elever på MÅG och NE och hålls i sal 77 på MÅG, måndagen den 28 april kl 14:00.

Välkomna!

Grundläggande militär utbildning (GMU) och militära yrken

Vill du ha information om hur man gör ”lumpen” och vilka militära yrken man kan välja? Kom då till:

Plats: Magnus Åbergsgymnasiets aula
Tid: torsdagen den 24 april kl 16.00.

Informatör från Skaraborgs regemente informerar.

Ha ett bra påsklov!

Påskfika i cafeterian

Snart är det dags för påsklov och det är dags för lite välförtjänt vila! För att fira denna ledighet lite extra så bjuder Elevhälsan och skolledningen alla elever på NE på påskfika i cafeterian.

Plats: NE Cafeteria
Tid: 9.30-11.00, fredag 11 april

Välkomna in!
Elevhälsan/Skolledningen

Du vet väl om att Nisses Café har det mesta du behöver under dagen!

Nawal har inte bara mat utan även pennor, sudd och papper. Forskning visa att papper och penna är mycket bra för dina studier ÄVEN om du har en egen dator.

Använd din mobiltelefon och scanna QR-koden på affischerna som sitter i Nisses Café för att se varför man alltid skall ha en penna med sig. =)

Välkommen in!

Bilder från UF-mässan

Under torsdagen var det full fart i Arena Vänersborg där UF-företag från hela Fyrbodal samlades för att visa upp sina produkter och tjänster. Kunskapsförbundet fanns på plats för att tatuera folk med "Bli så mycket du kan"- tatueringar, och man kan minst sagt säga att de blev populära hos alla åldrar.

Stort grattis till alla våra duktiga elever som kämpat!

1 april besöker BOB HANSSON Nils Ericsonsgymnasiet.

Alla elever i åk 3 är välkomna till aulan kl. 14.30 för att ta del av Bob Hanssons framträdande.

Bob har skrivit både diktsamlingar och romaner. Han har släppt tre spoken-word skivor, gjort duetter med Thåström och Ola Salo och uppträtt nära tusen gånger.

Kom och se om Bob är technopoet, rocknrollpoet eller estradpoet!

Nyheter från SYV

Inspirationsdag i Göteborg om studier i Australien

Lördagen den 22 mars kl 12.00

Folkhögskolornas dag - öppet hus

Lördag den 29 mars

Malmö Tillskärarakademi - öppet hus

Tisdag den 8 april och torsdag den 8 maj kl 14.00 - 18.00

Lokala miljöers inverkan på ålgräsplantors morfologi

Frida Hellström och Ana Latorre ställde ut sitt projektarbete i Unga Forskares regional utställning i Göteborg och gick vidare till finalen i Stockholm. De vann första pris för bästa projekt i Göteborg samt Vetenskapsveckans pris, vilket innebär att de den 11 Maj kommer hålla en presentation om projekt i Nordstan, Göteborg.

På studiebesök i skolans nya lokaler

Teknikelever som läser bland annat konstruktion och arkitektur får under våren möjlighet att ta en titt på de gamla lokaler i C/D-huset som nu rustas upp och blir som nya. Under torsdagsförmiddagen fick de en guidad tur av byggprojektledare Jan Mattsson från Trollhättans Tomt AB.

- Det är alltid kul att försöka få in elever i branschen! berättade han under den föreläsning han höll innan turen.

Målet är att göra Nils Ericsonsgymnasiet så modernt som det bara går, och ingen dag är den andra lik på bygget. Skolan byggdes på sextiotalet i omgångar, och borde enligt Jan egentligen ha renoverats långt tidigare. Då inte ekonomin riktigt har funnits har det skjutits upp, fram tills nu då nya lagkrav på ventilation ställts. En förstudie på 1,5 år genomfördes innan man slutligen hade en optimal lösning för skolan och dess ändamål.

- Det är också viktigt att poängtera att en projektledare inte är en chef, utan snarare en ledare mot ett bestämt mål, informerade han om.

Renoveringen görs i etapper för att skolan ska kunna användas samtidigt, och nyligen öppnades en del av det nyrenoverade upp för eleverna. C/D-huset planeras vara färdigt till sommaren 2015.

Ny gräns för när skolan bör rapportera skolk

Ogiltig frånvaro som uppgår till fyra timmar eller mer under en månad, bör rapporteras som skolk till CSN. Den nya gränsen är satt utifrån beslut som Överklagandenämnden för studiestöd (ÖKS) har fattat.

Ansökan till Högskola/Universitet öppnar!

Den 17 mars öppnar webbanmälan för att att söka till högskola/universitet till hösten. Läs mer

Event till förmån för Barncancerfonden

Dag: 14 mars
Kl:  19.00 - 22.00
Plats: Scandic Hotell Swania, Trollhättan

Anna Westman och Sandra Andersson på Kunskapsförbundets utbildning: Naturvetenskapsprogrammet på Nils Ericsonsgymansiet, har i sitt gymnasiearbete fördjupar sig i barncancer.

Då ett insamlingsevent till förmån för Barncancerfonden föll utanför ramarna för gymnasiearbetet bestämde de sig för att genomföra det på sin fritid.

Välkomna! Läs mer

Feriepraktik 2014

Vet du inte vad du ska göra i sommar?
Vill du prova på att praktisera på en arbetsplats inom Västra Götalandsregionen?
Är du intresserad av att få kunskap om ett yrke där du i framtiden kan få jobb?

Läs mer på Västra Götalandsregionens hemsida

Tack Skolverket för en utmanande dag om APL!

Att skapa arenor för god utbildning där eleverna känner att det är ”på riktigt” är ett av skolans viktiga uppdrag. För elever som går en yrkesutbildning är en av sådan arena det arbetsplatsförlagda lärandet, APL.

Läs om när branscher, handledare och andra nyckelpersoner och yrkeslärare traffades!

Sommarjobb för gymnasieelever år 1

Trollhättans Stad kommer under våren att lotta ut 130 platser till elever i årskurs ett på gymnasiet.

De lottade sommarjobben tillskapas som en extra möjlighet till feriearbete, dvs. de är i första hand riktade till elever som har svårt att själva skaffa ett sommarjobb.

Våga vara egen 2014

Det är dags för Fyrbodals mässa för unga entreprenörer. Nils Ericsonsgymnasiet deltar med sex företag. Läs mer

Anna Gunnarsson NA2B, en vinnare!

Skogsindustrierna en tävling gick ut på att skriva en framtidshälsning med några få ord. Anna, tillsammans med 4000 ungdomar runt om i Sverige, inbjöds att delta. Anna tog chansen och vann! Läs mer

Utbildning av polishunder

Polisen i Fyrbodal utbildar polishundar med förare och behöver träningstillfällen i olika typer av utrymmen. De har därför bett oss, gymnasieskolorna inom Kunskapsförbundet, om att få möjlighet att använda våra lokaler. Läs mer

Hit kommer nya elever varje vecka

En gymnasieverksamhet går mot strömmen – språkintroduktionsprogrammet för nyanlända ungdomar. – Jag skriver in nya elever varje vecka, säger rektor Ulla-Britt Larsson. Läs mer

Läs artikeln i TTELA

Rökdykning på schemat

Vård- och omsorgseleverna på Nisse fick en grundlig introduktion i olika delar av räddningstjänstens arbete under sin första APL-period i åk 1.

Hej alla Naturvetenskapsettor!

Naturvetenskapsprogrammet på Nils Ericsonsgymnasiet kommer att få renoverade och moderna lokaler. De blir välanpassade för utbildningen och en perfekt studiemiljö.

Detta ser vi fram emot! Välkomna till Naturvetenskapsprogrammet!

Vård och Omsorgsprogrammet hösten 2014

En mycket god nyhet är att  Vård- och Omsorgsprogrammet på Nils Ericsonsgymnasiet i Trollhättan till hösten 2014 startar i helt nyrenoverade lokaler - men med samma erfarna pedagoger och en utbildning som kan ge både högskolebehörighet och möjlighet till jobb direkt efter studenten!

Elever deltog i lyckad skadeövning

Räddningstjänsten i Trollhättan genomförde en lyckad skadeövning med hjälp av elever på Vård- och omsorgsprogrammet. Läs TTELA:s artikel

Lysande Trollhättan

8 elever från Nils Ericsonsgymnasiet  var med och bidrog till ett  Lysande Trollhättan. En projekt som tillsammans med ungdomar vill skapa ett tryggt, snyggt och attraktivt centrum. Den 31 oktober skapade eleverna tillsammans med  lokala konstnärer en ljusinstallation som nu finns i ett av träden i parken Tårtan vid torget.