Data uppdateras

uppdatering

Vänligen vänta medan medan data uppdateras.

Välkommen till
Nils Ericsonsgymnasiet

NIU Fotboll, uppstart HT 2014.

NIU Fotboll årskurs 2-3: Startar på Edsborg, måndag 25 augusti kl 8.15.

NIU Fotboll årskurs 1: Samlas på torsdag 28 augusti i
MÅG idrottshall, teorisalen kl 8.30.

Välkomna!
/Christer och Ola

Försening av busskort.

Busskorten har tyvärr inte kommit i tid så de hinner inte att skickas hem till eleverna innan skolan börjar. Elever i årskurs 1 får sina busskort när de kommer till skolan på onsdag 20/8. Elever i årskurs 2 och 3 får åka på sina befintliga busskort.

Skolledningen

Sveriges yngsta reklambyrå utsedd!

Fr. v: Maja Meuller, Markus Pettersson, Karim Fakih, Emma Häll Henriksson, Johan Gunnarsson

Efter att ha intervjuat 20 av de 104 ungdomar som sökt till Sveriges yngsta reklambyrå har vi slutligen fått ihop vårt starka startfält! Under måndagen träffades de för första gången på Kunskapsförbundets kansli i Vänerparken för en gemensam inspirationsdag med folk från Cordovan och Kunskapsförbundet. De blev även intervjuade av en rad olika tidningar och fick kika på den lokal i centrala Vänersborg som kommer att vara deras kontor under perioden 28 juli-15 augusti. Stay tuned - detta kan mycket väl bli helt fantastiskt...

Upprop på Nils Ericsonsgymnasiet

Onsdagen den 20 augusti är Du välkommen till Nils Ericsonsgymnasiet för upprop enligt nedanstående schema.

Uppropstider HT-14

kl 13.00          BF3, IN3, NA3, VO3, TE3, INGKN3, VF3, (aulan)

kl.13.00          IM åk1 (T-huset)

kl 13.20          IN2, INGKN2, NA2, TE2, VF2 (aulan)

kl 13.45          INITU1, NA1, TE1, VO1(aulan)

kl 14.00          IM, IMYRK (T-huset)

BF                  Barn- och fritidsprogrammet

IM                   Introduktionsprogrammen

INITU             Industritekniska programmet

NA                  Naturvetenskapsprogrammet

TE                  Teknikprogrammet

VF                  VVS- och fastighetsprogrammet

VO                  Vård- och omsorgsprogrammet

VO-elever agerade skademarkörer i katastrofövning

Som en del i fördjupningskursen Akutsjukvård får eleverna på Nils Ericsonsgymnasiets VO-program vara delaktiga när kommunen har katastrofövning. I rollen som skademarkörer utgör de en viktig del av övningen som i år hade scenariot flygkapning.

- Här kan du läsa mer om katastrofövningen.

Du som valt Vård- och Omsorgsprogrammet på Nisse i höst!

SOS? Hälsa? Psykiatri? Detta är exempel på kurser som du kan läsa hos oss.

Du som elev på VO på Nisse i Trollhättan är med och bestämmer vilken fördjupning som du vill gå.

- Läs mer om vår spännande VO-utbildning här!

Välkommen till oss i augusti!

Student 2014

Trots att vädret var lite ostadigt så genomfördes studenten 2014 på Nisse med sol i sinne. Tack till alla som närvarande och ett stort lycka till alla nyutsprungna studenter!

Har du hittat världens bästa sommarjobb än?

Om inte... håll utkik... www.sverigesyngstareklambyra.se

Nisse vann Utmaningen 2014!

Nils Ericsonsgymnasiet tog hem segern i Utmaningen 2014 med grenställningen 3-1. Bra kämpat och ett stort tack till alla er som deltog i Utmaningen både på planen och utanför! Läs mer på Ttela här!

Teknikprogrammet står för kreativa lösningar

I kursen design på Teknikprogrammet har eleverna i årskurs 3 jobbat med produktutveckling från idé till färdig prototyp. Från skiss i CAD till 3D-utskriven produkt finns nu att kolla in i skolans bibliotek.

Läs mer om det här!

Nisse presenterar Industriteknisk utbildning

IndustriTeknisk Utbildning (ITU) är en satsning mellan industritekniska programmet och näringslivet. Det är ett treårigt gymnasieprogram för dig som är intresserad av industriteknik, gasturbiner, elektromekanik och hydraulik. Läs mer här eller på Studiesajten här.

Droginfo för föräldrar

Har du frågor eller funderingar kring ungas användning av tobak, alkohol & cannabis i Trollhättan? Är du som förälder orolig att ditt barn röker, dricker alkohol eller använder droger?

Välkommen till ett informationstillfälle, där du som förälder/ vårdnadshavare får möjlighet att ställa frågor och få svar till representanter från socialtjänsten, skola, föreningar.

Informationstillfällena är uppdelade utifrån stadsdelarna Östra, Västra, Södra & Centrala.

När:
12/5, klockan 18.30 – 20.00 Östra

14/5, klockan 18.00 – 19.30 Västra
21/5, klockan 18.00 – 19.30 Södra
22/5, klockan 18.00 – 19.30 Centrala

Var:
Folkets Hus, Trollhättan

För mer info: tina.gillberg@trollhattan.se alt 0520-49 71 37

Går du i åk 3 och började din gymnasietid på Birger Sjöberggymnasiet?

Fick du en dator när du började där? Läs då om hur du ska göra för att återlämna den alt. köpa loss den här.

Bra handledare är nyfiken på människan och fyller på hennes kunskapsryggsäck tillsammans med skolan

Igår träffades 28 handledare från olika arbetsplatser som jobbar med elever på våra yrkesprogram i Kunskapsförbundet och utbytte tankar och erfarenheter. Tillsammans lärde de mer om hur yrkesprogrammen är uppbyggda och om vad som är viktigt att tänka på som handledare för en ung människa på väg mot arbetslivet.

Gemensamt för handledarna som träffades igår var att de tycker att de har en rolig, omväxlande och ibland utmanande uppgift. Att ha möjlighet till god kontakt med elev, yrkeslärare och ibland andra handledare är viktigt för att göra ett bra jobb.

Vinnarna i bibliotekets poesitävlingen!

Den 23:e April firades världsbokdagen på Nisses bibliotek. I samband med detta så passade man bland annat på att kora vinnarna i den stora poesitävlingen. Många bidrag hade skickats in men i slutänden var det tre texter som stack ut lite extra. Dessa reciterades vackert inför publik av rektor Kristina Gynning Olsson. Vill man läsa fler av de texter som skickades in så kommer dessa att sättas upp i biblioteket för allmän beskådan.

Tack till alla som deltog vid prisutdelningen samt alla bidragsinlämnare!

Vinnarna
Förstaplats: Kathoey av Gustav B
Andraplats: Tankar om studenten på naturprogrammet av Erik B
Tredjeplats: Dikt utan titel av Hanna S

Porträtt: Sara Larsson a k a SaraHa, lärare i KFV och popstjärna i Afrika!

Sara Larsson SaraHaSara Larsson arbetar sedan hösten 2013 som lärare på Nils Ericssongymnasiet och Magnus Åbergsgymnasiet. Dessutom pratar hon flytande swahili och är popstjärna i stora delar av Afrika under artistnamnet SaRaha
Läs mer här!

Onsdag den 23 april firar vi VÄRLDSBOKDAGEN i biblioteket!

Världsbokdagen 2014

Vi firar Världsbokdagen med ett antal olika aktiviteter.

• Kl. 12.00 är det bland annat prisutdelning i vår poesitävling.
  • Under hela dagen har du även möjlighet att delta i vår kluriga tävling.
  • Du får även välja en bok så långt ”lagret” räcker!

Välkommen in!

Vill du volontärarbeta eller studera i Europa till hösten?

Europe Direct är en opartisk organisation, finansierad av EU, som arbetar för att sprida kunskaper om EU. Europe Direct besöker nu MÅG för att, i samarbete med Samhällsvetenskapsprogrammet, informera om olika möjligheter för dig som vill arbeta eller studera i Europa. Informationsmötet gäller alla intresserade elever på MÅG och NE och hålls i sal 77 på MÅG, måndagen den 28 april kl 14:00.

Välkomna!

Grundläggande militär utbildning (GMU) och militära yrken

Vill du ha information om hur man gör ”lumpen” och vilka militära yrken man kan välja? Kom då till:

Plats: Magnus Åbergsgymnasiets aula
Tid: torsdagen den 24 april kl 16.00.

Informatör från Skaraborgs regemente informerar.

Ha ett bra påsklov!

Påskfika i cafeterian

Snart är det dags för påsklov och det är dags för lite välförtjänt vila! För att fira denna ledighet lite extra så bjuder Elevhälsan och skolledningen alla elever på NE på påskfika i cafeterian.

Plats: NE Cafeteria
Tid: 9.30-11.00, fredag 11 april

Välkomna in!
Elevhälsan/Skolledningen

Du vet väl om att Nisses Café har det mesta du behöver under dagen!

Nawal har inte bara mat utan även pennor, sudd och papper. Forskning visa att papper och penna är mycket bra för dina studier ÄVEN om du har en egen dator.

Använd din mobiltelefon och scanna QR-koden på affischerna som sitter i Nisses Café för att se varför man alltid skall ha en penna med sig. =)

Välkommen in!

1 april besöker BOB HANSSON Nils Ericsonsgymnasiet.

Alla elever i åk 3 är välkomna till aulan kl. 14.30 för att ta del av Bob Hanssons framträdande.

Bob har skrivit både diktsamlingar och romaner. Han har släppt tre spoken-word skivor, gjort duetter med Thåström och Ola Salo och uppträtt nära tusen gånger.

Kom och se om Bob är technopoet, rocknrollpoet eller estradpoet!

Nyheter från SYV

Inspirationsdag i Göteborg om studier i Australien

Lördagen den 22 mars kl 12.00

Folkhögskolornas dag - öppet hus

Lördag den 29 mars

Malmö Tillskärarakademi - öppet hus

Tisdag den 8 april och torsdag den 8 maj kl 14.00 - 18.00

Lokala miljöers inverkan på ålgräsplantors morfologi

Frida Hellström och Ana Latorre ställde ut sitt projektarbete i Unga Forskares regional utställning i Göteborg och gick vidare till finalen i Stockholm. De vann första pris för bästa projekt i Göteborg samt Vetenskapsveckans pris, vilket innebär att de den 11 Maj kommer hålla en presentation om projekt i Nordstan, Göteborg.

På studiebesök i skolans nya lokaler

Teknikelever som läser bland annat konstruktion och arkitektur får under våren möjlighet att ta en titt på de gamla lokaler i C/D-huset som nu rustas upp och blir som nya. Under torsdagsförmiddagen fick de en guidad tur av byggprojektledare Jan Mattsson från Trollhättans Tomt AB.

- Det är alltid kul att försöka få in elever i branschen! berättade han under den föreläsning han höll innan turen.

Målet är att göra Nils Ericsonsgymnasiet så modernt som det bara går, och ingen dag är den andra lik på bygget. Skolan byggdes på sextiotalet i omgångar, och borde enligt Jan egentligen ha renoverats långt tidigare. Då inte ekonomin riktigt har funnits har det skjutits upp, fram tills nu då nya lagkrav på ventilation ställts. En förstudie på 1,5 år genomfördes innan man slutligen hade en optimal lösning för skolan och dess ändamål.

- Det är också viktigt att poängtera att en projektledare inte är en chef, utan snarare en ledare mot ett bestämt mål, informerade han om.

Renoveringen görs i etapper för att skolan ska kunna användas samtidigt, och nyligen öppnades en del av det nyrenoverade upp för eleverna. C/D-huset planeras vara färdigt till sommaren 2015.

Ny gräns för när skolan bör rapportera skolk

Ogiltig frånvaro som uppgår till fyra timmar eller mer under en månad, bör rapporteras som skolk till CSN. Den nya gränsen är satt utifrån beslut som Överklagandenämnden för studiestöd (ÖKS) har fattat.

Ansökan till Högskola/Universitet öppnar!

Den 17 mars öppnar webbanmälan för att att söka till högskola/universitet till hösten. Läs mer

Event till förmån för Barncancerfonden

Dag: 14 mars
Kl:  19.00 - 22.00
Plats: Scandic Hotell Swania, Trollhättan

Anna Westman och Sandra Andersson på Kunskapsförbundets utbildning: Naturvetenskapsprogrammet på Nils Ericsonsgymansiet, har i sitt gymnasiearbete fördjupar sig i barncancer.

Då ett insamlingsevent till förmån för Barncancerfonden föll utanför ramarna för gymnasiearbetet bestämde de sig för att genomföra det på sin fritid.

Välkomna! Läs mer

Feriepraktik 2014

Vet du inte vad du ska göra i sommar?
Vill du prova på att praktisera på en arbetsplats inom Västra Götalandsregionen?
Är du intresserad av att få kunskap om ett yrke där du i framtiden kan få jobb?

Läs mer på Västra Götalandsregionens hemsida

Tack Skolverket för en utmanande dag om APL!

Att skapa arenor för god utbildning där eleverna känner att det är ”på riktigt” är ett av skolans viktiga uppdrag. För elever som går en yrkesutbildning är en av sådan arena det arbetsplatsförlagda lärandet, APL.

Läs om när branscher, handledare och andra nyckelpersoner och yrkeslärare traffades!

Sommarjobb för gymnasieelever år 1

Trollhättans Stad kommer under våren att lotta ut 130 platser till elever i årskurs ett på gymnasiet.

De lottade sommarjobben tillskapas som en extra möjlighet till feriearbete, dvs. de är i första hand riktade till elever som har svårt att själva skaffa ett sommarjobb.

Anna Gunnarsson NA2B, en vinnare!

Skogsindustrierna en tävling gick ut på att skriva en framtidshälsning med några få ord. Anna, tillsammans med 4000 ungdomar runt om i Sverige, inbjöds att delta. Anna tog chansen och vann! Läs mer

Utbildning av polishunder

Polisen i Fyrbodal utbildar polishundar med förare och behöver träningstillfällen i olika typer av utrymmen. De har därför bett oss, gymnasieskolorna inom Kunskapsförbundet, om att få möjlighet att använda våra lokaler. Läs mer

Hit kommer nya elever varje vecka

En gymnasieverksamhet går mot strömmen – språkintroduktionsprogrammet för nyanlända ungdomar. – Jag skriver in nya elever varje vecka, säger rektor Ulla-Britt Larsson. Läs mer

Läs artikeln i TTELA

Rökdykning på schemat

Vård- och omsorgseleverna på Nisse fick en grundlig introduktion i olika delar av räddningstjänstens arbete under sin första APL-period i åk 1.

Hej alla Naturvetenskapsettor!

Naturvetenskapsprogrammet på Nils Ericsonsgymnasiet kommer att få renoverade och moderna lokaler. De blir välanpassade för utbildningen och en perfekt studiemiljö.

Detta ser vi fram emot! Välkomna till Naturvetenskapsprogrammet!

Vård och Omsorgsprogrammet hösten 2014

En mycket god nyhet är att  Vård- och Omsorgsprogrammet på Nils Ericsonsgymnasiet i Trollhättan till hösten 2014 startar i helt nyrenoverade lokaler - men med samma erfarna pedagoger och en utbildning som kan ge både högskolebehörighet och möjlighet till jobb direkt efter studenten!

Elever deltog i lyckad skadeövning

Räddningstjänsten i Trollhättan genomförde en lyckad skadeövning med hjälp av elever på Vård- och omsorgsprogrammet. Läs TTELA:s artikel

Lysande Trollhättan

8 elever från Nils Ericsonsgymnasiet  var med och bidrog till ett  Lysande Trollhättan. En projekt som tillsammans med ungdomar vill skapa ett tryggt, snyggt och attraktivt centrum. Den 31 oktober skapade eleverna tillsammans med  lokala konstnärer en ljusinstallation som nu finns i ett av träden i parken Tårtan vid torget.