Nils Ericsonsgymnasiet

Lärlingsutbildning

Lärlingsutbildning är en studieväg med samma behörighetsregler, kunskapskrav och examensmål (gymnasieskolan) eller programmål (gymnasiesärskolan) som utbildningen som bedrivs på en skola eller inom komvux eller särvux. Lärlingsutbildning syftar till att ge eleverna en grundläggande yrkesutbildning, ökad arbetslivserfarenhet, och möjlighet att under en handledares ledning, på en arbetsplats, få kunskaper inom yrkesområdet.

De bästa förutsättningar för en elev som valt lärlingsutbildningen uppnås då skola och arbetsliv samverkar. På arbetsplatsen ska eleven ha en handledare som har ansvar för elevens lärande och yrkesmässiga utveckling. Skolan säkerställer att eleven får kunskaper och färdigheter enligt utbildningens mål. Samtal om och uppföljning av elevens lärande bör ske kontinuerligt mellan elev, handledare och yrkeslärare.

TILL DIG SOM ELEV:

Prata med din studie- och yrkesvägledare för att få veta mer om lärlingssatsningen.

TILL DIG INOM NÄRINGSLIVET:

Redan idag är kompetent arbetskraft en bristvara inom flera yrkesområden. En möjlighet för dig som arbetsgivare att säkra din kompetensförsörjning är att ta emot och utbilda en ungdom!

I det arbetsplatsförlagda lärandet möter eleven arbetsplatsens arbetsuppgifter och vardag. Där finns du som handledare som är viktig så att eleven får en inblick i vad som är viktigt i yrket och yrkesrollen.

Tillsammans med skolan säkerställs att eleven kan nå en yrkesexamen. Skolans utgångspunkt är arbetsplatsens behov och elevens intresse.

Det här är en chans för din arbetsplats att få ett tillskott i organisationen i form av en ung och intresserad medarbetare. Det är en möjlighet för dig att vara med och lära upp en framtida medarbetare där just du har behov av ny kompetens. Du både säkrar framtida kompetensförsörjning och bidrar till ungdomars etablering på arbetsmarknaden.

Vad gör arbetsplatsen?

  • Avsätter handledare (gärna med utbildning) och tid för elev
  • Låter eleven delta i de dagliga arbetsprocesserna
  • Avsätter tid för trepartssamtal (elev, handledare, yrkeslärare) där elevens kunskaper och utveckling följs upp


Vad krävs?

  • žLust att vara delaktig i någons utbildningsresa
  • Engagemang
  • Utbildningskontrakt
    – Tydliggör vilka delar av utbildningen som utförs på arbetsplatsen(minst 50%) respektive skola
    – Vilken lärare och handledare som är kontaktperson för eleven under lärlingstiden
    – Avtalstid och grunder för uppsägning av avtal
    – Reglering och fördelning av kostnader för skador elev kan orsaka under lärlingstiden


Vad gör skolan?

  • ž  Ansvarar för hela utbildningen
    – Planering
    – Genomförande
    – Uppföljning
    – Tillser att eleven har en säker arbetsplats
  • Säkerställer att utbildningens mål kan nås
  • Ansvarar för betygssättningen
  • Utbildar handledare