Samhällsvetenskapsprogrammet

Välkommen till Samhällsvetenskapsprogrammet!

BSG00_8

Världen ser annorlunda ut när man förstår hur den fungerar. Samhällsvetenskapsprogrammet handlar om samhället vi lever i. Både det lokala och globala. Vill du ha koll på vad som händer och veta varför det händer? Då är programmet helrätt för dig. Hos oss väljer du mellan tre inriktningar: Samhällskunskap, Beteendevetenskap eller Medier, information och kommunikation. Oberoende inriktning får du en bred utbildning som gör dig väl förberedd inför vidare studier på högskola eller universitet.

På Samhällsprogrammet får du verktyg för att förstå din samtid och vår gemensamma historia. Du lär dig hur samhället och människorna i det fungerar och vad som styr våra handlingar och beslut. Som samhällsvetare är det självklart att ha ett internationellt perspektiv. Du lär dig att analysera och kommunicera både i bild, tal och skrift. Du får träna dig i ett vetenskapligt förhållningssätt, att arbeta i projektform, ställa upp olika teoretiska modeller, och dra slutsatser utifrån dessa.

Oavsett vilken inriktning du väljer får du gå i modernt utrustade salar med tillgång till studierum för självstudier. Vi har också ett välutrustat bibliotek som kan komma väl till pass när du ska göra dina fördjupningsarbeten. Under utbildningen kommer du att göra många studiebesök och studieresor. Du har stora möjligheter att bredda och fördjupa dig inom programmet.