Vuxenutbildningen / Nyheter / 2014 / 10 / 27

Vuxenstuderande utbildas på hög höjd

yh_hög_höjdAtt arbeta på hög höjd ingår i yrkeshögskoleutbildningen Service och underhåll på förnybara energisystem. Det är ett krav för att arbeta i branschen för de med inriktning mot vindkraftsparker och en förutsättning inför de studerandes LIA praktik (Lärande I Arbetslivet).

Utbildningen som ordnas av Vuxenutbildning­en hölls av två instruktörer från företaget Skylotec. För detta användes två vindkraftverk utanför Trollhättan. Eleverna fick bland annat öva räddning inuti samt firas ned på utsidan från ett vindkraftsverk. I slutet av december i år avslutas både praktiken och utbildningen. Vuxenutbildningen vill önska dem alla lycka till i arbetslivet. En ny utbildning med 24 nya elever startade i augusti 2014 och avslutas höstterminen 2015.

Vuxenutbildningen inom Kunskapsförbundet har ansökt om fortsatta yrkeshögskoleutbild­ningar inom området. Mer information om detta kommer att uppdateras på hemsidan.