VVS- och fastighetsprogrammet

Välkommen till VVS- och fastighetsprogrammet!

nisse00_8

Det här är ett spännande program som passar dig som vill tänka kreativt och tycker om att arbeta med händerna. Vårt moderna samhälle är beroende av energi, vatten, ventilation, kyla och värme. Som VVS-montör ser du till att dessa system fungerar effektivt. Du får en grundläggande yrkesutbildning för att arbeta inom energiområdet i framtiden.

På programmet får du lära dig allt om installation, drift, underhåll, reglerteknik, energioptimering och mycket annat. Du blir också en fena på att svetsa, löda, hitta fel och reparera. Dessutom lär du dig att förvalta och underhålla fastigheter, tekniska anläggningar och system. Miljöhänsyn, kretsloppstänkande och teknikens betydelse för utveckling av ett hållbart samhälle är viktiga frågor under hela utbildningen. Självklart ger vi också möjlighet för dig som vill ha möjlighet att läsa de ämnen som behövs för allmän högskolebehörighet. När du avslutat till utbildning på VVS- och fastighetsprogrammet blir du behörig till yrkeshögskolan. Yh-utbildningarna kan leda till en yrkeshögskoleexamen (minst ett år) eller en kvalificerad yrkeshögskoleexamen (minst två år). Där finns många exempel på utbildningar där du kombinerar teori och praktik.

Utbildningen varvar teori och praktik. Du får träna dig i att ta ansvar, arbeta självständigt och även lära dig hur du driver ett eget företag. Under skoltiden gör du ca 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL). Här kan du verkligen känna på det yrke som du utbildar dig till. Dessutom knyter du nära kontakter med företag inom branschen, vilket ger dig goda möjligheter till sommarjobb mellan årskurserna och ett försprång när du ska ut i yrkeslivet. Visste du att vi dessutom har blivit utsedda till ”Förstklassig skola” av VVS-Branschens Yrkesnämnd?