Birger Sjöberggymnasiet / Nyheter / 2021 / 02 / 22

Distansundervisning: nya besked

Vänersborg den 22 februari 2021

Distansundervisning på gymnasiet vecka 9

Med anledning av de senaste dygnens rapporter om smittspridning på fjällorterna samt förekomst av den brasilianska virusmutationen i en region i Sverige, rekommenderar Smittskydd Västra Götaland nu ytterligare åtgärder för att minska risken för smittspridningen i vår region.

Veckan efter sportlovsveckan rekommenderas fjärr eller distansundervisning i högstadier och gymnasieskolor i Västra Götaland. Det innebär att vi efter sportlovet har distansundervisning i Kunskapsförbundets gymnasieskolor i enlighet med dessa rekommendationer.

Till dig som är elev:

Som du märker ändras fattade beslut om undervisning i skolan då oron för smittspridning ökar.
Du måste därför hålla dig informerad om vad som gäller vecka för vecka. Dina lärare kommer att meddela dig vad som gäller för just dig – det är viktigt att du har koll på It´s learning, Facebook,  Instagram och skolans webbsida så du inte missar någon information. Här publiceras beslut kring vad som är aktuellt gällande programmens scheman.

Kom ihåg att:

• Vecka 9 har Birger Sjöberggymnasiet fjärr/distansundervisning
  • Undantag är gjorda för IM, praktiska moment och elever med stöd. Berörs du av undantag får du information av din mentor
  • Vi läser enligt ordinarie schema om inte dina lärare meddelat annat
  • Beslut om undervisning vecka 10 kommer att meddelas under vecka 9

Kom också ihåg:

• Om smittspridningen ökar, vilket den gör just nu, betyder det att inte tillräckligt många följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer
  • Det återstår endast 14 veckor av vårterminen. Vi måste alla ta ansvar för hur vi agerar nu. Det avgör om du kan få mer undervisning av dina lärare på plats denna termin.

Vänta inte med att ta kontakt med din lärare, IT, Elevhälsan eller rektorerna om det är något som inte fungerar eller du behöver hjälp med. De finns ju där för att stötta dig i dina studier oavsett om du jobbar på distans eller är på plats i skolan.

De allmänna rekommendationerna blir allt viktigare för att stoppa smittspridningen:

• Var hemma om du är sjuk/uppvisar symptom (gäller även vi lättare symptom)
  • Om möjligt välj att cykla eller gå till skolan – på så vis hjälper vi till att minska belastningen på kollektivtrafiken för dem som måste åka. Det är rekommenderat att man bär munskydd i kollektivtrafik
  • Håll avstånd
  • Tvätta händerna
  • Sjukanmäl dig om du är inte kan närvara i undervisningen, samt kontakta din mentor

Vi måste alla tänka till och hjälpas åt så att vi snart kan få bedriva närundervisning igen.

Om du har frågor så är du välkommen att höra av dig till:

Sandra i vår reception | 0521-72 20 70
Anita Berg, rektor för yrkesprogrammen | 0521-72 18 31