Birger Sjöberggymnasiet / Högskoleförberedande

Estetiska programmet, spetsutbildning musik

Detta riksrekryterande program ger dig möjlighet att utvecklas till en mycket skicklig instrumentalist eller vokalist. Vi erbjuder både klassisk profil och jazzprofil.

På spetsutbildningen Musikerutbildning i Vänersborg (MUV) får du en gymnasieutbildning med grundläggande högskolebehörighet samtidigt som du får fördjupa dig i musiken, både som instrumentalist eller vokalist och på ett brett musikteoretiskt plan. Vårt program fogar samman individuell undervisning, kammarmusik och orkester/kör till en helhet. Genom att kombinera instrumentalundervisning, musikhögskolornas arbetssätt och yrkeslivet skapar vi en unik utbildning. Här får du möjlighet till samarbete med yrkesorkestrar både lokalt och internationellt.

Genom nära samarbete med Young Musicians Academy (YOMA) finns möjlighet att arbeta tillsammans med några av Nordens och Europas främsta artister och pedagoger inom klassisk instrumentalmusik. Där finns också flera sammanhang att träffa ytterligare spelkompisar.

Genom våra samarbeten med yrkesorkestrar och musikhögskolor, inte minst regionens musikinstitutioner och Högskolan för scen och musik i Göteborg får du inspiration och en god inblick i villkoren inom högre musikutbildning och inom arbetslivet.

Efter gymnasietiden hos oss har du fått kunskaper och färdigheter som ger dig goda möjligheter att bli antagen till högre utbildningar oavsett om du söker musikhögskolor i Sverige eller i utlandet eller helt andra utbildningar.

Förutom denna musikaliska grund, har du möjlighet att läsa behörighets- och meritvärdesgivande kurser som Moderna språk, Matematik 3b, Engelska 7 och Naturkunskap 2.

Möt en elev på MUV:

Vi erbjuder bland annat:

• 60 min undervisning på huvudinstrument
  • 25 min undervisning på bi-instrument
  • Gemensamma lektioner
  • Kammarmusik, kammar-, symfoni- och blåsorkester, storband med mera
  • Regelbundna repetitioner med pianist
  • Regelbundna kammarkonserter
  • Några större orkesterprojekt varje läsår
  • Internationella kontakter
  • Start i årskurs 1 och 2
  • Alla instrument och sång
  • Dirigering
  • Kör
  • Gehör -och musiklära

För att komma in på utbildningen måste du göra ett antagningsprov. Provet, som görs 16-17 mars 2024, innebär att du ska spela upp två stycken av olika karaktär på ditt huvudinstrument. För mer information kring utbildningen, se nedan.

Detta gör våra tidigare elever idag

Många som har läst MUV blir efter vidare studier yrkesmusiker. Eftersom programmet är högskoleförberedande, kan du bli precis vad du vill efteråt inom humanistiska och samhällsvetenskapliga områden.

Vi tar emot elever på alla instrument och sång. Även dirigenter är välkomna.

Vi vänder oss både till dig som har bestämt dig för ett yrke inom musiken och till dig som inte har beslutat om dina yrkesplaner än. Oavsett vilket, får du en härlig gymnasietid med mycket musik. Genom valmöjligheter kan du bredda din högskolekompetens hos oss.

Kort sagt, utbildningen passar dig som vill få goda förutsättningar för musikstudier men även för studier inom helt andra områden.

Delta gärna i en provlektion eller kom och skugga hos oss. Kontakta Gitte Marcusson för att boka ett tillfälle (se kontaktuppgifter till höger). Det kan vara första steget mot en spännande framtid!

Du kan söka till årskurs 1, men även till årskurs 2 om du redan påbörjat ett annat gymnasieprogram.

1. Ansökan MUV
För att söka till MUV lämnar du en ansökan till din hemkommun.

Utbildningen är numera en estetisk spetsutbildning med inriktning musik och har sökkoden ESMUS0S, med tillägget Vänersborg.

2. Anmälan till antagningsprov
När vi kallar dig till antagningsprov vill vi gärna veta lite om din bakgrund. Därför ber vi dig, förutom den vanliga ansökan, fylla i anmälan till antagningsprov (se nedan) och skicka den till oss senast den 1 februari.

Birger Sjöberggymnasiet
462 23 Vänersborg

3. Inträdesprov till MUV
Vi kallar dig till antagningsprov efter det att du har skickat in din ansökan. Datumen år 2024 är 16-17 mars.

Förbered dig
Till antagningsprovet ska du förbereda två valfria stycken på ditt huvudinstrument. Vi ordnar ackompanjatör, men du kan även spela med egen ackompanjatör. Samtidigt med din ansökan skickar du pianonoterna till dina stycken till ovanstående postadress. Dessa returneras inte om du avstår från antagningsprovet.

Du kommer också få göra ett gehörsprov och får möjlighet att visa färdigheter på flera instrument/sång. Vi vill gärna ha ett kort samtal med dig också.

Lärare markerade med asterisk * är gästlärare.

Flöjt

Ulrich Kaatz

Ergonomi
Gitte Marcusson

Vi erbjuder boende på Arena Hotell i Vänersborg, se infoblad nedan. Kontakta din hemkommun gällande inackorderingstillägg.

För din trivsel och trygghets skull har vi även elevstödjare som alltid finns där för att hjälpa dig när du är nyinflyttad i stan.

Du kan även till exempel kontakta Vänersborgsbostäder, för att få mer information. Här finner du en lista på samtliga hyresvärdar i Vänersborg.

Musikerutbildning Vänersborg erbjuder många spännande aktiviteter, utbildningar och kurser som till exempel blås- och stråkdagar. Vi samarbetar även med Young Musicians Academy (YOMA) och Polstjärnepriset.

Du får träffa yrkesverksamma musiker och pedagoger med speciella kompetenser men även andra unga musiker med samma intressen. Vi samarbetar med Konserthuset i Göteborg, Göteborgs Wind Orchestra och Göteborgs Operan som alla erbjuder praoplatser till elever som studerar på MUV.