Birger Sjöberggymnasiet / Högskoleförberedande

Estetiska programmet

Älskar du musik? Tycker du om att spela instrument eller sjunga? Estetiska programmet med inriktning musik är för dig som brinner för musik, vill uttrycka din kreativitet och dessutom få en bra samhällsvetenskaplig grund inför framtiden.

Estetiska programmet med inriktning musik är en högskoleförberedande utbildning där vi varvar teoretiska studier med musikaliskt arbete. Instrumentalundervisningen är individuellt anpassad och vi möter dig på den nivå du befinner dig, oavsett om du är nybörjare på ditt instrument eller har spelat i flera år. Här får du möjlighet att utveckla dig som musiker, träna din sceniska beredskap genom att möta olika slags publik i skiftande musikaliska sammanhang. Dessutom får du träna och utveckla din kreativitet, samarbetsförmåga och presentationsteknik. En stor del av studierna sker i projektform. Många av våra kurser leder fram till konserter, turnéer, studioinspelningar eller musikprojekt.

Här finns alla instrument, undervisning i fina lokaler med modern utrustning. Våra lärare har lång musikalisk och pedagogisk erfarenhet och brinner för din utveckling. Här får du utvecklas inom musiken, drivas av kreativiteten samtidigt som du bygger en bred grund inför fortsatta studier.

Möt en elev på estetiska programmet, musik:

På Birger Sjöberggymnasiet kan du läsa estiska programmet på två olika sätt. Vi erbjuder Estetiska programmet med inriktning Musik samt en riksrekryterande spetsutbildning -MUV, läs mer om det programmet här.

Många som har läst Estetiska programmet arbetar efter vidare studier som musikproducent, musiker, webbdesigner, musikalartist, ljudläggare, ljudtekniker, låtskrivare, musiklärare, konstnär, dansare, formgivare, dansare, danspedagog, musikartist, art director, fotograf eller designer. Eftersom att programmet är högskoleförberedande, kan du dock bli precis vad du vill efteråt.

Här finns ett informationsblad om hur färdighetsprovet går till. Söker du i första eller andra hand, blir du automatiskt inbjudet till att göra provet. Då har du också möjlighet att tacka nej.

Söker du i tredje hand eller lägre, får du ett brev, men du själv får kontakta skolan om du vill göra provet.

Informationsbladet uppdateras och kommer synas här nedan framöver 👇