Häst | Naturbruksprogrammet

Vår hästutbildning riktar sig till dig som vill utvecklas som ryttare och få kunskaper inom professionell hästhållning. Du går på natur­bruks­programmet, inriktning djur, på Birger Sjöberggymnasiet och har undervisning både i skolans lokaler, vid ridanläggningen på Brätte samt på Nuntorp i Brålanda.

Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska kurser liksom praktik på en ridskola eller hästgård. I anläggningen på Brätte, som drivs av Vänersborgs Ryttarförening, kommer du att träna ridning och utföra praktiska kursmoment tillsammans med utbildade instruktörer. På Birger Sjöberggymnasiet har du undervisning i bland annat svenska, matte och engelska och på Nuntorp har du lektioner i djur- och naturbrukskurser tillsammans med behöriga ämneslärare.

Du får en yrkesexamen inom naturbruk och har även möjlighet att lägga till de kurser som behövs för att få grundläggande högskolebehörighet.

Vår hästutbildning ger dig kunskaper om djur och djurs beteende samt samspelet mellan djur och människa. Du kommer att lära dig att arbeta yrkesmässigt med hästar och andra djur och att sköta djuranläggningar. Utbildningen ger dig en grund för att exempelvis arbeta som hästskötare eller djurvårdare eller för att utbilda dig vidare till ridlärare eller hippolog.

Utbildningen drivs i samarbete med Vänersborgs Ryttarförening samt Nuntorpsgymnasiet.

Mer information om utbildningen kommer att uppdateras löpande på denna sida.

Har du frågor om utbildningen är du välkommen att kontakta:

• Johan Olofson | Förbundsdirektör | johan.olofson@kunskapsforbundet.se | 070-162 95 50