Birger Sjöberggymnasiet / Nyheter / 2016 / 11 / 04

Rapport från Bosnien

iphone-124Cao! Nu har vi varit i Bosnien i en hel vecka och det är mycket vi har hunnit göra och se. I söndags träffade vi de nya ungdomarna som vi skulle vara med den här veckan och de var trevliga. De visade runt oss i staden och parken och vi fick se den lilla, mysiga staden. Efter det gick vi till ett torn kallat Gradina som även var ett fik och restaurang. Där åt vi en väldigt söt äppel-efterrätt som heter tufahija. Efter att ha suttit där och bekantat oss med dem så följde de oss hem till hotellet igen och då fick vi se en fin sjö som förr gick att bada i men den hade blivit förorenad. På kvällen så mötte vi dem igen och gick ut.

iphone-122I måndags började vi dagen 10.00 med att träffa rektorn på gymnasieskolan vi skulle vara i. Vi fick även en rundvandring i skolan. Kl 13 ungefär åkte vi till pansartåget där eleverna berättade om händelsen kring tåget. Sedan gick till Gradina igen och gick i tunnlarna som var under det före detta slottet. Eleverna berättade att tunnlarna var till för krypskyttarna under krigets gång. Efter turen åt vi lunch på tornet där vi fick testa på det bosniska köket. Efter lite vila på hotellet gick vi ut med ungdomarna igen.

I tisdags var det skoldags! Vi började dagen kl 8.30 och fick då vara med på deras fysik, matte och engelskalektion. Varje lektion är 45 minuter lång och rasterna är 5min långa. Det ringer varje gång lektionen börjar och slutar och vi tyckte att det lät som brandalarmet i Sverige. När det var lunchdags följde vi med våra nya kompisar till en pizzeria där vi åt. Efter lite häng där gick vi till hotellet för att vila upp oss till utekvällen igen.

iphone-092Onsdagen blev en tidig morgon för oss, kl 6.30 ringde klockan. Skolan började 7.50 med fysik, matte, biologi och en IT-lektion. På biologin var vi med när läraren dissekerade en groda, man kan säga att det var blandade känslor kring det. På hotellet åt vi lunch och vilade i några timmar innan vi gick ut med några elever till ett köpcenter som heter Bingo.

På torsdagen började vi med matte och kemi kl 7.50. Sedan gick vi till bazaaren där vi shoppade. När vi kände oss klara med det gick vi till hotellet där vi åt lunch och vilade. På kvällen gick vi till en affär som kallas Konzum innan vi återigen gick ut med våra vänner.

iphone-060I fredags ringde klockan 6.00. Vi skulle bege oss till huvudstaden Sarajevo! Kl 7.00 gick bussen och efter 4h bussresa var vi framme. Innan vi kom fram guidade eleverna oss och berättade om stadens historia. När vi väl kom fram fick vi fri tid i ca 4h. Med våra kompisar gick vi runt den stora staden och shoppade medan de guidade oss. Vid lunchtid åt vi kebab och cevapi, det var väldigt gott! Vi samlades igen kl 14.45 för hemresa. Det var tufft att säga hejdå till våra nya vänner. När vi kom hem på kvällen var vi så trötta att vi bara åt middag och vilade inför morgondagen.

Lördag var hemresans dag. Vi började dagen med att packa och säga hejdå till rektorn. Efter detta åkte vi till Tuzla och bekantade oss med staden. Efter lunchen åkte vi till flygplatsen och nu sitter vi här och skriver i väntan på flyget.