Birger Sjöberggymnasiet / Nyheter / 2016 / 10 / 24

Rapportering från Rom

Måndag, 17/10
Kl 08.45 hade vi samling i lobbyn för att sedan (med magarna fulla av croissanter) gå och köpa färdmedelsbiljetter samt mat för en senare picknicklunch. Måndagen bestod av besök på Forum Romanum, där vi kollade på ruiner och gamla byggnader kvar från Romarriket, såsom Vestatemplet och Severus Septimus triumfbåge. Vi åt lunch uppe på Palatinen med magnifik utsikt över både Forum Romanum och Rom.

Efteråt besökte vi Colosseum, gladiatorspelens högkvarter och talade om dess blodiga historia. Resten av dagen gick vi genom Rom och njöt respektive svettades i värmen. Vi besökte bl.a. kyrkan Ara Coeli, hem åt den lille Bambino, Forum Boarium och platsen där Circus Maximus en gång varit. Vi gick runt 13-14km den dagen. När vi väl var klara med dagens program (och klarat oss från att blivit överkörda av bilar och mopeder) tog vi spårvagnen hem och stod packade som sardiner. Man har inte åkt fullsatt kollektivtrafik förens man varit i Rom.

På kvällen gick vi skilda vägar, men alla åt i alla fall god mat oavsett vart vägen tog oss i staden.

Text: Sandra Remnér
Bilder: Julia Zajac