Gymnasiekampanj kommer med i skolbok

Kunskapsförbundets gymnasiekampanj ”Sveriges yngsta reklambyrå” kommer med i skolbok för gymnasieelever.

Hela byrån
Kunskapsförbundets gymnasiekampanj hösten 2014 kommer nu med i förlaget Libers nya upplaga av läroboken ”M3000 Marknadsföring”. Fem ungdomar från Trollhättan och Vänersborg blev under sommaren 2014 anställda på ”Sveriges yngsta reklambyrå” för att göra en kampanj som skulle få niondeklassare att välja Kunskapsförbundets gymnasieskolor.

Karim Fakih, Johan Gunnarsson, Emma Häll Henriksson, Maja Meuller och Markus Pettersson hade som uppdrag att göra något som engagerade andra ungdomar i deras ålder. Handledda av Göteborgsbaserade reklambyrån Cordovan skapade de en kampanj kring gymnasievalet som handlade om att det skulle vara lika enkelt att välja gymnasieskola som det är att välja pizza för att avdramatisera valet av gymnasieutbildning.

Från sitt eget högkvarter i en butikslokal i centrala Vänersborg arbetade de mellan den 28 juli och den 15 augusti fram kampanjen som skulle få stor spridning i olika medier, både sociala och traditionella. Kampanjen spreds i utländska medier ända till Mexiko och nu blir den alltså skolboksexempel hos Liber Förlag.