Kunskapsförbundet Väst / Nyheter / 2018 / 03 / 13

Högskola – Yrkeshögskola i västsvenskt perspektiv

Den nya utbildningsformen yrkeshögskola (YH) växer i hela Sverige och så även i Västra Götaland. I höst beräknas 10 unika YH-utbildningar för cirka 300 studerande att starta i Kunskapsförbundets regi. Utbildningarna ökar i hela Sverige och idag är det 50 000 personer som studerar på en yrkeshögskoleutbildning i landet.

Konferensen är den första på temat som anordnas i Västsverige och ett hundratal personer från universitet, högskolor och YH-anordnare samlas i Vänerparken för att lyssna till seminarier och delta i gruppdiskussioner. Högskola och yrkeshögskola är båda eftergymnasiala utbildningsformer och konferensen kommer kretsa kring vilka möjligheter och utmaningar finns mellan de olika utbildningsystemen.

Medverkar gör bland annat generaldirektören för Myndigheten för yrkeshögskolan, Thomas Persson, Högskolan Västs rektor Martin Hellström och förbundsdirektören för Kunskapsförbundet Väst Johan Olofson. Representanter för TCO, Västra Götalandsregionen och Västsvenska Handelskammaren kommer också att medverka i programmet.

– Vi är mycket glada att vi får möjlighet att arrangera den här konferensen, säger Patrik Bredberg, rektor för Yrkeshögskolan inom Kunskapsförbundet Väst. Vi har viktiga frågor att samverka kring och högskolan finns representerad i de flesta av våra utbildningars ledningsgrupper. Konferensdagen blir en spännande mötesplats för många utbildningsanordnare i hela Västsverige och vi är glada att välkomna dem till Vänersborg.

Häng med oss bakom kulisserna på Instagram @kunskapsforbundet och ta del av diskussionerna under konferensen!