Kunskapsförbundet Väst / Nyheter / 2020 / 06 / 16

Kunskapsförbundet startar ny hästutbildning på gymnasiet

Hästnäringen är en bransch som växer och både efterfrågan på arbetskraft och intresset för relevant utbildning har ökat de senaste åren. Kunskapsförbundet har därför inlett ett unikt samarbete med Vänersborgs Ryttarförening på Brätte, som är den största ridskolan i Vänersborg, samt Nuntorspgymnasiet som har lång erfarenhet av att driva utbildning inom ramen för naturbruksprogrammen.

– Vi är stolta och glada att kunna erbjuda ungdomar den här utbildningen från och med nästa år. Det kommer att bli en utbildning av hög kvalitet där eleverna både kan utvecklas som ryttare och få en yrkesexamen med möjlighet till högskolebehörighet, säger Johan Olofson, förbundsdirektör på Kunskapsförbundet.

Den nya utbildningen kommer att förläggas på Birger Sjöberggymnasiet där eleverna kommer att ha gymnasiegemensamma kurser såsom svenska, matte och engelska tillsammans med andra gymnasielever. Praktiska kursmoment kommer att genomföras hos Vänersborgs Ryttarförening tillsammans med utbildade ridlärare och andra kurser inom programmet kommer att genomföras på plats på Nuntorp där behöriga ämneslärare ansvarar för undervisningen.

– Det här är en riktigt spännande satsning och vi är mycket glada att vi får vara med och bidra med vår kompetens och vår fina anläggning, säger Annika Johansson, verksamhetschef på Vänersborgs Ryttarförening och ridskola.

Nuntorpsgymnasiet som gjorde en nystart på naturbruksutbildningar inom lantbruk hösten 2019 ser goda möjligheter med samarbetet.

– Vi tror att det här är ett samarbete som alla gynnas av. Som samarbetspartners erbjuder vi olika kompetenser och olika sammanhang vilket gör det möjligt för ungdomar att välja det som passar dem bäst, säger Carl-Göran Strutz, rektor på Nuntorspgymnasiet.

Läs mer om utbildningen här.