Jobba på distans

På den här sidan finns snabblänkar och information för dig som behöver jobba på distans.

Kunskapsförbundets intranät Drömfabriken:

Via Drömfabriken har du tillgång till många av de system som vi jobbar med inom Kunskapsförbundet. Du hittar dom på nya Drömfabriken i vänstermenyn under “Hitta i Drömfabriken > Länkar till våra IT-system”

För att logga in på Drömfabriken anger du användarnamnet på datorn som du gör en e-postadress av, exempelvis marand001@kunskapsforbundet.se

Lösenordet är ditt vanliga som du använder till jobbdatorn.

Webbmejl:

För att logga in på Webbmejlen anger du användarnamnet på datorn som du gör en e-postadress av, exempelvis marand001@kunskapsforbundet.se

Lösenordet är ditt vanliga som du använder till jobbdatorn.

Hänvisa telefonen via webben
Ange adressen: Trio.uddevalla.se i webbläsaren. Funkar både på dator, iPad och mobil.

Logga in med de inloggningsuppgifter du använder i Trio på jobbet.

Filkatalogerna R: och S:

Man kan normalt sett inte komma åt R: och S: på sin jobbdator när man inte är på jobbet. För att komma åt R: och S: behöver man vanligtvis tillgång till Kunskapsförbundets nätverk. S: går aldrig att komma åt hemifrån, men R: kan man komma åt hemifrån genom att ordna med ett par inställningar på datorn.

1. Du behöver ha något som heter “Offline files” på din dator. Det är egentligen IT-avdelningen i Trollhättan som installerar det. Så börja med att kontakta: IT-support för att beställa “Offline files”.

2. När “Offline files” är installerat på din dator så måste du vara på jobbet för att tanka ner filerna på R: till din lokala hårddisk. Det gör du genom att högerklicka på katalogen för R:. Du får då upp ett antal alternativ. Det alternativ du ska få upp om allt fungerar som det ska är “Alltid tillgänglig offline”. Välj den! Datorn börjar då tanka ner alla filer från katalogen till din egen dator. Det kan ta flera timmar och du måste vara på jobbet för att göra det.

3. Använd din ordinarie jobbdator hemifrån för att komma åt R:. Du kan redigera filerna hemifrån men kom ihåg att de inte är sparade på R: förrän nästa gång du är på jobbet med din jobbdator uppkopplad mot nätverket. Så tills vidare är filerna bara sparade på din lokala hårddisk.

Komma åt system som kräver extra säkerhet
Via den här sidan kan du komma åt system som kräver en extra inloggning med bank-id som t ex ekonomisystemet UBW och HR8+:

Vad du kommer åt beror på vilka behörigheter som du har men du har samma behörigheter här som du har när du är på jobbet. Sen är inte alla system upplagda direkt som ikoner men behöver du komma åt de övriga systemen så klickar du på “Stadsportalen > Genvägar” så hittar du resterande system där.

Har du frågor eller önskemål om ytterligare information kontakta
Henrik Tuneberg, Enhetschef IT & digitalisering
henrik.tuneberg@kunskapsforbundet.se