Magnus Åbergsgymnasiet

Om Magnus Åbergsgymnasiet

Här finns den större skolans möjligheter, med de lilla skolans trygghet. Här blir du så mycket du kan!

På Magnus Åbergsgymnasiet utbildas kockar, snickare, ekonomer, entreprenörer och en massa andra yrkesroller som tillsammans skapar framtidens arbetsmarknad. Vi har ett stort utbud av både nationella program och yrkesprogram där varje program har en egen del på skolan, vilket ger trygghet och nära kontakt med lärarna. Du får den stora skolans möjligheter med den lilla skolans trygghet. Här hittar du ditt gymnasieprogram oavsett om du vill plugga vidare eller jobba direkt efter gymnasiet. Under din gymnasietid får du dessutom vänner och minnen för livet!

Bli så mycket du kan

Utbildning är det bästa vi vet, och vårt uppdrag är att hjälpa dig nå dit du vill, oavsett vilken bana du väljer.På Magnus Åbergsgymnasiet hittar du ett stort utbud av riktigt bra utbildningar. Oavsett om du vill förbereda dig för fortsatta studier eller hitta ett jobb efter gymnasiet så finns det en väg för dig här. Vi tror att du ska välja ett program som ger dig framtidslust, ett program där du kan få maximalt utlopp för att vara du och som tar dig ett steg närmare dina drömmar. Vissa program är högskoleförberedande, och andra ger dig en yrkesexamen. Oavsett vad du väljer har du alltid möjlighet att komplettera för att få en grundläggande högskolebehörighet.

Du står i fokus

Som elev på Magnus Åbergsgymnasiet är det du som avgör vägen. Det är din framtidslust som styr dina mål. Vi hjälper dig att skräddarsy en studieplan som passar för dina drömmar. Lärare stöttar dig i din utveckling och tillsammans sätter ni ständigt nya mål för att du ska nå dit du vill.

Vem var Magnus Åberg?

Per Magnus Åberg föddes 1820 i  Västergötland. Han var Trollhättans  första kyrkoherde från och en framstående person i Trollhättans historia. Bland annat var han ledare för skolväsendet 1861-1896 och ordförande för Trollhättans arbetareförening som bildades 1867.  Både Magnus Åbergsgymnasiet och Magnus Åbergsgatan i Trollhättan är uppkallade efter honom.