Kunskapsförbundet Väst

Restaurang- och livsmedelsprogrammet

Restaurang- och livsmedelsprogrammet är för dig som vill arbeta med måltid som fokus. Vare sig du väljer att arbeta inom restaurang, kök eller servering handlar ditt jobb om att få människor att må bra i både kropp och själ genom god mat och fin service.

På Restaurang- och livsmedelsprogrammet får du grundläggande kunskaper inom restaurang-och livsmedelsbranschen samt måltidsservice. Du studerar svensk restaurangtradition med intryck från andra kulturer. Du får även ar­beta i lag, planera och ta ansvar för kvalitet och ekonomi samt lära dig företagande. Språkkun­skaper och förståelse för andra kulturmönster är viktiga inslag, särskilt om du vill arbeta eller studera vidare utomlands.

Hos oss på Magnus Åbergsgymnasiet erbjuds inriktningen Kök och Servering. Du väljer sedan mellan fördjupningarna kök eller servering. Oavsett fördjupning får du massor av praktiska yrkeskunskaper och träning i god service.

Bageri och konditori kan du läsa som gymna­sielärling.

På Magnus Åbergsgymnasiet har vi moderna kök. Eleverna driver restaurangen MåGott, där du kommer att få många tillfällen att praktisera dina nyförvärvade kunskaper och servera gäster din mat.

Under gymnasiet kommer du att få minst 15 veckors Arbetsplatsförlagt Lärande (APL). Den kan genomföras i Trollhättan, Vänersborg, Göteborg eller kanske till och med utomlands. Praktiken låter dig utvecklas och ger dig ett vik­tigt kontaktnät för framtida jobb.