Distansstudier

Om du funderar på att studera på distans kan du läsa mer om det här.

Om distansstudier på Vuxenutbildningen

I första hand hänvisar vi till vårt eget kursutbud på Vuxenutbildningen där vi kontinuerligt erbjuder kurser på dagtid/ kväll/flex med kursstarter flera gånger per år. Heltidsarbete är inte skäl nog för att få studera på distans. Distansstudier på Vuxenutbildningen sker genom Exlearn education. Tänk på att studera på distans kräver mycket god studie- och datorvana.

Så här ansöker du till distanskurser

• Ansökan måste du göra i samråd med studie- och yrkesvägledare på Vuxenutbildningen.
  • Betyg ska lämnas in tillsammans med din ansökan.
  • Handläggningstid är fyra veckor från det du har lämnat in ansökan till att du kan börja kursen.

Läs mer om hur du kontaktar studie- och yrkesvägledningen här.

Beslut om din ansökan

Det är rektor som fattar beslut om din ansökan godkänns eller om det blir avslag. Du får beslutet via mejl. Ha koll på din skräppost i din mailkorg ifall beskedet skulle hamna där.

Kurser på grundläggande nivå

Kurser på grundläggande nivå är inte sökbara för distans. Men det finns några undantag.

Undantag:

• kan ges till dig som saknar en behörighetsgivande kurs. Detta gäller bara för behörighet till våra yrkesutbildningar inom Kunskapsförbundet. Yrkesutbildningen ska starta inom 6 månader.
  • kan ges till dig om det finns särskilda skäl, exempelvis svårigheter att fysiskt vistas i skolan på grund av medicinska skäl. Läkarintyg måste uppvisas.

Kurser på gymnasial nivå

Du kan ansöka för gymnasiala kurser om de saknas i vårt eget utbud och om kursen/kurserna;

• Behövs för särskild eller grundläggande behörighet för ansökan till Högskola/Universitet eller YH och om du inte hinner avsluta kursen hos oss på plats inom rimlig tid.
  • Kursen ska användas i ett slutbetyg/examen inom ca 6 månader. Planering måste finnas med studie- och yrkesvägledare.
  • Du har svårigheter med att studera på plats för att du veckopendlar.
  • Det finns särskilda skäl, exempelvis svårigheter att fysiskt vistas i skolan på grund av medicinska skäl. Läkarintyg måste uppvisas.

Distanskurser hos Exlearn education hittar du här