YH | Integrationspedagog

Vill du arbeta med att ge människor ett bättre liv genom en bra start i det nya hemlandet? Då är integrationspedagog en utbildning för dig!

Sverige har tagit emot många människor på flykt, unga som vuxna. Flertalet kommer kanske att stanna i Sverige och bygga sin nya framtid här. Det rör sig om människor med väldigt olika förutsättningar – en del har en utbildning med sig från sitt hemland, andra inte. Många bär på otäcka minnen efter de trauman som flykten och/eller tillvaron orsakat. Dessa personer befinner sig nu i våra reguljära utbildningssystem, i arbetsmarknadsåtgärder, på arbetsplatser samt i särskilda boenden.

Om vi i Sverige ska bli framgångsrika med integrationsarbetet förutsätts att de som möter våra nysvenskar i skolor, på arbetsplatser och i boenden har en formell och adekvat utbildning för uppdraget. Det har en Integrationspedagog!

En stor del av utbildningen, tio veckor, är LIA ”Lärande i arbete”. Då är du ute och praktiserar dina nya kunskaper i verkligheten i någon av alla de organisationer som efterfrågar den här kompetensen och som vi samarbetar med.

Yrkesroll
Integrationspedagog, integrationshandläggare, flyktingguide, brobyggare, boendestödjare, integrationssamordnare, elevcoach och samhällsinformatör.

Samarbeten
Arbetsmarknadsenheter, behandlingshem, grund- och gymnasieskolor, Högskolan Väst, Lärlingsgymnasiet i Sverige AB, Restad Gård, Rädda Barnen, SFI, Studieförbund
Följande kommuner:
Ale, Alingsås, Bengtsfors, Göteborgs stad, Lysekil, Mellerud, Sotenäs, Stenungsund, Tanum, Trollhättan stad och Uddevalla.

Studiefinansiering/CSN
Utbildningen är avgiftsfri. Eventuella utgifter för resor, kost och logi, t.ex i samband med LIA, samt kurslitteratur står den studerande för. Studierna kan finansieras med studiemedel från CSN.
Läs mer på www.csn.se

Integrationspedagog Yrkeshögskolan Kunskapsförbundet Väst from Ingemar Media on Vimeo.