Start vecka 34 | Ansök senast 2 augusti 2020
Klicka här för att ansöka
Kursen ingår i Yrkeshögskoleutbildningen Integrationspedagog.
Vid funderingar, kontakta utbildningsledare för utbildningen:
Ann-Chatrine Zackrisson, 072- 142 63 89, Ann-Chatrine.Zackrisson@kunskapsforbundet.se
Kursen kommer att gå 17 augusti till 31 december 2020
Kursens huvudsakliga innehåll, syfte och mål
Syftet med kursen är att skapa kunskap om, samt förståelse och beredskap för, de konsekvenser som flykt till ett annat land kan innebära. Målet med kursen är således att den studerande ska känna till, identifiera och förstå de negativa individuella effekter flykt kan ha på en människa, samt utveckla en beredskap för att hantera dessa problem med individen i fokus.
Kursen ger kunskaper om:
– Symtom på och lämpligt bemötande i kris och sorgereaktion, trauma, posttraumatisk stress(PTSD),
ångest och stress.
– Handledning och stöd till människor i en utsatt livssituation
– Teorier kring lösningsfokuserat förhållningssätt/arbete
– Hur mellanmänskliga relationer som familjeproblem etc. bäst hanteras av en utomstående part.
Kursen ger färdigheter i att:
– Bemöta människan i dennes situation, från asyl till etablering och integration.
– I sitt dagliga arbete ha en hög beredskap för och en förmåga att arbeta med personer i kris, trauma
utsatta personer, stress och mellanmänskliga relationer.
– Känna igen trauma, posttraumatisk stress (PTSD) och ha ett professionellt agerande i samband med
detta.
– Uppmärksamma/agera vid tecken på missförhållanden/ohälsa
Efter kursen har den studerande kompetenser att:
– Ta ansvar i arbetet med människor i svåra livssituationer på ett rättssäkert sätt
– Arbeta handledande och stödjande i människors utsatta livssituation
– Främja hopp och självständighet hos den enskilde individen i det dagliga livet
Former för kunskapskontroll
Två Individuella inlämningsuppgifter uppgifter med gruppreflektioner.
Två grupparbeten.
Webbkurs – Våld i nära relationer.
Kriterier för betyget Godkänt
Den studerande kan:
– beskriva och förklara kris, stress och trauma samt PTSD
– beskriva och tillämpa ett anpassat bemötande vid stöd i samband kris, trauma, konflikt, mellanmänskliga relationer, PTSD
– beskriva och Upptäcka tecken om missförhållanden/ohälsa
– arbeta handledande och stödjande i samband med stressrelaterade ohälsa samt i människors utsatta livssituation.
– kan beskriva mellanmänskliga relationer som familjeproblem etc. och hur de hanteras på bästa sätt av en utomstående part.
Kriterier för betyget Väl godkänt
Den studerande kan:
– identifiera, beskriva och förklara kris, stress, trauma samt PTSD
– kan beskriva och tillämpa ett anpassat bemötande vid stöd i samband kris, trauma, konflikt, mellanmänskliga relationer, PTSD. Den studerande kan också motivera vikten av ett anpassat bemötande.
– identifiera och beskriva tecken om missförhållanden/ohälsa, kan också motivera och förklara sitt ställningstagande
– arbeta handledande och stödjande samt föreslå åtgärder i samband med stressrelaterade ohälsa samt i människors utsatta livssituation.
– beskriva och reflektera kring mellanmänskliga relationer som familjeproblem etc. och hur hanteras på bästa sätt av en utomstående part.
Icke godkänt (IG): Den studerande har fullföljt kursen men inte nått alla mål för kursen