Kunskapsförbundet Väst

Estetiska programmet | Bild och form

På Bild & Form får du fördjupade kunskaper inom bild- och formgivningsområdet samtidigt som du får en högskoleförberedande examen.

Tänk dig en skoldag fyllt av skapande – i bilder, i glas, i keramik, i olja eller i dig­itala verktyg. Dessutom i helt nyrenoverade, fräscha lokaler med modern utrust­ning och erfarna lärare. Visst låter det spännande och utvecklande, ja, rentav härligt? På Magnus Åbergsgymnasiets Estetiska program med inriktning bild- och formgivning är det möjligt.

Du får öva upp din talang inom teckning, måleri och skulptur, lära dig om konst och kultur, ut­veckla din kreativitet, träna ditt analytiska tänk­ande och jobba med två- och tredimensionella tekniker. Du kommer att få skapa och gestalta med traditionella material såväl som med digita­la verktyg. Att arrangera och delta i olika typer av utställningar är också något du får lära dig.

Utbildningen är bred och du får pröva på det mesta inom bild och formgivning. Vi varvar teori och praktik och förutom kunskaper inom skapande och design får du en samhällsveten­skaplig grund inför framtida utbildningar och yrken. Magnus Åbergsgymnasiet är en nyreno­verad skola och lokalerna för Bild & Form är vi extra stolta över. Här finns välutrustade rum och ateljéer som inspirerar till kreativitet.

Yrken som kanske kan intressera dig: kulturve­tare, konstnär, bildlärare, slöjdlärare, formgivare, fotograf, webbdesigner, industridesigner eller designer inom mode och textil.